top of page
  • Archdaily

Hutan Vertikal (Menegak)


Contoh pertama 'Hutan Vertikal' (il Bosco Verticale) dirasmikan pada Oktober 2014 di Milan di kawasan Porta Nuova Isola, sebagai sebahagian daripada projek pengubahsuaian yang lebih luas yang diketuai oleh Hines Italia. Hutan Menegak Milan terdiri daripada dua menara 80 dan 112 meter, menganjurkan 480 pokok besar dan sederhana, 300 pokok kecil, 11,000 tumbuhan tua dan meliputi dan 5,000 pokok renek. Bersamaan - lebih daripada permukaan bandar 1,500 m2 - 20,000 m2 hutan dan semak belukar.

Hutan Vertikal adalah konsep seni bina yang menggantikan bahan tradisional di permukaan bandar dengan menggunakan polikromi daun yang berubah-ubah untuk dindingnya. Arkitek biologi bergantung pada skrin tumbuh-tumbuhan, yang memerlukan penciptaan cahaya matahari yang mikroklimat dan penapis yang sesuai, dan menolak pendekatan teknologi dan mekanik sempit untuk kelestarian alam sekitar.

Habitat Biologi:

Hutan Vertikal meningkatkan biodiversiti. Ia menggalakkan pembentukan ekosistem bandar di mana pelbagai jenis tumbuhan mewujudkan persekitaran menegak yang berasingan, tetapi yang berfungsi dalam rangkaian yang sedia ada, dapat didiami oleh burung dan serangga (dengan anggaran awal 1,600 spesimen burung dan kupu-kupu). Dengan cara ini, ia merupakan satu faktor spontan untuk memulihkan flora dan fauna di bandar.

Mitigasi:

Hutan Vertikal membantu membina iklim mikro dan menapis zarah halus yang terkandung dalam persekitaran bandar. Kepelbagaian tumbuhan membantu membangunkan iklim mikro yang menghasilkan kelembapan, menyerap CO2 dan zarah, menghasilkan oksigen, dan melindungi terhadap pencemaran radiasi dan bunyi bising.

Pokok:

Pilihan spesies dan pengedaran mereka mengikut orientasi dan ketinggian fasad adalah hasil dari tiga tahun kajian yang dilakukan bersama sekumpulan ahli botani dan ahli etologi. Tumbuh-tumbuhan yang digunakan di dalam bangunan itu sebelum ini ditanam di tapak semaian supaya mereka terbiasa dengan keadaan yang sama dengan yang mereka dapati di balkoni.

Perubahan Fasad:

Hutan Menegak adalah mercu tanda yang sentiasa berkembang di bandar ini, yang berubah warna bergantung pada musim dan sifat-sifat tumbuhan yang digunakan. Ini menawarkan penduduk Milan melihat pemandangan kota yang sentiasa berubah.

Pengurusan:

Pengurusan wadah di mana tumbuhan tumbuh adalah tanggungjawab pengurusan kondominium, seperti penyelenggaraan dan juga penggantian semua tumbuhan dan jumlah tumbuhan yang ditubuhkan untuk setiap lembangan.

Penghidratan dan Sistem Pengairan:

Berikutan kajian mikro-meteorologi, pengiraan keperluan pengairan dilakukan dengan meneliti ciri-ciri iklim dan dipelbagaikan bergantung kepada pendedahan setiap fasad dan pengagihan tumbuh-tumbuhan di setiap lantai.


107 views0 comments
bottom of page