top of page
  • sumber:energysage.com

Bumbung Solar Tesla: Apa yang Anda Perlu Ketahui


Bumbung solar Tesla adalah produk photovoltaic (BIPV) bersepadu bangunan yang mengambil fungsi panel suria dan mengintegrasikannya menjadi bumbung. Sebuah rumah yang dipasang dengan jubin solar Tesla akan mempunyai bumbung pelindung yang lengkap dan mempunyai kapasiti untuk menjana tenaga solar, tetapi tanpa memasang panel solar. Jubin solar Tesla mengurangkan kebimbangan umum tentang estetika oleh pemilik rumah. Dengan memasang bumbung solar Tesla, anda tidak perlu memasang panel solar untuk menjana elektrik, yang nampak tidak menarik. Kos pemasangan jubin solar Tesla masih tidak diketahui.

Banyak pihak berkepentingan dalam industri solar menyedari bahawa keperluan solar akan dijenamakan semula sebagai peningkatan estetik dan teknikal yang boleh menjadi sebahagian daripada pengubahsuaian rumah dan bukannya modul yang besar yang dipaku di atas bumbung anda (panel soar). Sentimen itu ditekankan pada pelancaran produk bumbung baharu Tesla pada bulan Oktober 2016 oleh Elon Musk. Syarikat itu bertujuan untuk membawa solar lebih jauh ke arus perdana dengan menghapuskan apa-apa kebimbangan estetik oleh pemilik rumah.

"Saya fikir terdapat perbezaan radikal antara bumbung solar yang menjadikan rumah anda kelihatan lebih baik berbanding dengan yang menggunakan panel solar, perbezaan antara langit dan bumi," kata Musk dalam satu kenyataan sebelum pelancaran rasmi produk. Dua bulan kemudian, beliau melancarkan bumbung suria, menggunakan majlis yang sesak dengan orang-ramai, di pinggir bandar di California untuk menunjukkan bahawa reka bentuk panelnya begitu bersepadu sehingga pihak akhbar tidak menyedari bahawa rumah yang mereka lihat itu menggunakan bumbung solar.


24 views0 comments
bottom of page