top of page
  • Writer's picturenasir

Bersihkan Sungai

“The Ocean Cleanup” ialah sebuah organisasi tidak berasaskan keuntungan (NGO) yang sedang mengembangkan teknologi canggih untuk membersihkan lautan dunia dari plastik. Ia ditubuhkan di Belanda pada tahun 2013 oleh seorang pria muda bernama Boyan Slat.


Untuk menghilangkan plastic di laut, kita tidak hanya perlu membersihkan apa yang sudah ada di laut, tetapi juga menghentikan plastik baru dari memasuki lautan dengan menutup puncanya. Sungai adalah sumber utama pencemaran plastik lautan. Mereka adalah saluran yang membawa sampah dari darat ke lautan. Penyelidikan kami mendapati bahawa 1,000 sungai bertanggungjawab untuk sekitar 80% pencemaran. Bekerjasama dengan pemimpin kerajaan dan syarikat swasta, tujuan kami adalah mengatasi 1000 sungai yang paling mencemarkan ini, di seluruh dunia, menjelang 2025. Bagaimana? Dengan menggunakan Pemintas (Interceptor). Interceptor adalah jawapan The Ocean Cleanup untuk sampah plastik sungai. Ini adalah penyelesaian pertama yang dapat diskalakan untuk mengelakkan plastik memasuki lautan dunia dari sungai.

Untuk membersihkan 1,000 sungai paling tercemar di dunia, kami membina Interceptor. Interceptor yang kedua ini dikerahkan di Sungai Klang, Malaysia. Ia 100% bertenaga solar, mengeluarkan plastik secara autonomi, dan dapat ditempatkan di sebilangan besar sungai yang paling mencemarkan dunia.

Pembersihan Lautan adalah matlamat utama kami untuk mencapai pengurangan 90% plastik lautan terapung pada tahun 2040.


Saksikan video Interceptor 2 sedang beraksi di Klang. https://bit.ly/371k8sN


43 views0 comments

Commentaires


bottom of page