top of page
  • Nasir Saharum

Pelajar UK Cipta Bioplastik daripada Sisik dan Kulit Ikan

Pelajar UK mencipta bioplastik generasi baru. Bolehkah ini menjadi penyelesaian kepada salah satu masalah pencemaran terbesar dunia?

Ini adalah masa ketika James Dyson, Pencipta British yang terkenal, memberi hadiah tahunannya kepada pelajar pereka yang paling berbakat. Dengan begitu banyak otak muda yang kini memukau dunia dengan ciptaan mereka, persaingan amatlah sengit.

Tidak menghairankan bahawa teknologi baru muncul pada tahun ini membincangkan kebimbangan alam sekitar. Perubahan iklim, krisis iklim, pencemaran, tenaga bersih, kitar semula, semuanya adalah topik yang akhirnya (walaupun sedikit terlambat) mendapat perhatian yang wajar. Inilah topik yang menggembirakan pencipta muda untuk berjuang untuk melindungi alam semulajadi kita dan mencari jalan untuk membantu dasar global.



Memperkenalkan Lucy Hughes, lulusan dari University of Sussex, yang mengambil-kira topik pencemaran plastik, plastik guna tunggal dan kitar semula bahan buangan dalam ciptaan tunggal.

Lucy mencipta bahan baru, yang dipanggil bioplastik MarinaTex, yang terbuat dari sisik dan kulit ikan yang dibuang. Bioplastik terurai dalam tong kompos, sambil sangat fleksibel, dan sangat kuat. Bahan ini mempunyai potensi untuk menggantikan sepenuhnya plastik penggunaan tunggal seperti beg plastik dan pembungkus sandwic. Lebih-lebih lagi, ciptaan ini dapat mengatasi masalah jumlah sisa yang besar, yang dijana industri perikanan setiap tahun.


Untuk mendapatkan bahan bioplastik paling sesuai, Lucy terpaksa menjalankan lebih daripada 100 eksperimen. Yang menakjubkan ialah dia melakukan kebanyakannya di dapur rumah pelajarnya.

Itu semua amat berbaloi! Bukan sahaja dia mendapat tempat pertama projek universiti tahun terakhirnya (di University of Sussex adalah satu pencapaian yang amat memberangsangkan!). Tetapi dia juga mendapat £ 30,000 dan anugerah super berprestij dari James Dyson. James Dyson sendiri menyatakan bahawa dia benar-benar yakin bahawa MarinaTex mempunyai semua yang diperlukan untuk menggantikan plastik guna tunggal sepenuhnya.

Langkah seterusnya adalah untuk Lucy meneruskan penyelidikannya dan memastikan MarinaTex terus berkembang. Mudah-mudahan, tidak lama lagi, kita akan melihat produk ini di seluruh rak kedai runcit kita!


Mila Luleva, www.greenoptimistic.com

10 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page