top of page
  • phys.org 26Jul2017

Masa Depan Kereta Berenjin Petrol/Diesel


(Gambar dari SinarHarian)

Kemajuan teknologi bermakna bahan bakar fosil dalam kereta boleh dihentikan dalam beberapa dekad tetapi beralih kepada kereta elektrik membawa kebimbangan sendiri terhadap alam sekitar dan ekonomi apabila semakin banyak negara mengumumkan rancangan radikal mereka.

Britain pada hari Rabu lepas berkata ia akan "menamatkan penjualan kereta petrol dan diesel konvensional" menjelang 2040, berikutan cadangan serupa oleh Perancis awal bulan ini untuk mengurangkan pencemaran nitrogen dioksida (NO2).

China mengeluarkan rancangan tahun lepas yang memerlukan 12 peratus daripada kereta yang dijual menjadi adalah kereta berkuasa bateri atau hibrida menjelang 2020, manakala India berkata ia mahu menggantikan semua kenderaan dengan kenderaan elektrik menjelang 2030.

Norway berharap untuk mengakhiri jualan minyak petrol dan diesel baru menjelang 2025, dan negara-negara lain seperti Sweden dan Denmark dan Finland telah menyatakan cita-cita yang sama untuk fasa enjin bahan api fosil.

"Memandangkan kadar peningkatan teknologi bateri dan kenderaan elektrik dalam tempoh sepuluh tahun yang lalu, enjin konvensional (menggunakan bahan-api) di kereta persendirian mungkin hilang tanpa campur tangan kerajaan menjelang tahun 2040."

Baca lebih lanjut di: https://phys.org/news/2017-07-world-gears-electric-cars-road.html

Mengikut artikel diatas, kita boleh bayangkan yang kereta konvensional yang ada sekarang iaitu yang menggunakan bahan api petrol atau diesel akan pupus selepas tahun 2040. Tetapi apakah kereta elektrik ini mesra alam? Tunggu post akan datang.


11 views0 comments
bottom of page