top of page
  • Nasir Saharum

WUF9 - Forum Urban Dunia


World Urban Forum (WUF) adalah forum teknikal bukan undang-undang yang diadakan oleh Program Penyelesaian Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN-Habitat) yang diadakan sejak tahun 2002.

Forum itu mengumpulkan pelbagai pakar dari setiap cabang kehidupan. Peserta Forum termasuk, tetapi tidak terhad kepada, kerajaan tempatan dan wilayah, organisasi bukan kerajaan, organisasi berasaskan komuniti, profesional, institusi penyelidikan dan akademi, profesional, sektor swasta, institusi kewangan pembangunan, yayasan, media dan Pertubuhan-pertubuhan Bangsa Bersatu dan agensi-agensi antarabangsa yang lain. Ia diiktiraf sebagai arena global yang paling utama untuk interaksi antara penggubal dasar, pemimpin kerajaan tempatan, organisasi bukan kerajaan dan pengamal pakar dalam bidang pembangunan bandar dan pemukiman manusia yang mampan.

WUF9

WUF9 adalah Forum sesi kesembilan. Ia telah diadakan setiap dua tahun dari tahun 2002. Sesi kali ke9 ini akan diadakan di Kuala Lumpur dari 7hb hingga 13hb Februari, 2018 akan datang bertempat di KLCC.

Thema WUF9

Tema Sesi ke9 Forum Urban Dunia (WUF9) "Bandar-bandar 2030, Bandar untuk Semua: Melaksanakan Agenda Bandar Baru" - menempatkan fokus Forum pada Agenda Bandar Baru sebagai alat dan pemecut untuk mencapai Agenda 2030 dan Matlamat Pembangunan Lestari.

Pameran

Pameran WUF9 akan terdiri daripada pameran besar, ruang perbincangan tidak formal dan inovasi terkini mengenai pelaksanaan Urban New Agenda dengan membawa bersama dunia bandar antarabangsa.

Program negara dan bandar, inisiatif, perkongsian dan solusi bandar akan dipamerkan untuk menangani cabaran pembangunan bandar yang lestari. Sektor swasta akan membentangkan perkhidmatan, produk dan penyelesaian yang inovatif kepada isu-isu bandar dan pertubuhan bukan kerajaan dan akademik akan membentangkan projek-projek pelaksanaan mengenai trend bandar.


3 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page