top of page
  • M. Nasir

IGEM 2019


IGEM 2019 kembali lagi bermula hari ini 9 Oktober hingga 11 Oktober. Tema tahun ini ialah “Innovasi Kelestarian”.

Innovasi Kelestarian melalui Teknologi Hijau yang memberi kuasa kepada Tindakan Iklim hari ini meneroka mod integrasi antara penyelesaian ekonomi hijau dan penerapannya untuk tujuan mencapai matlamat pembangunan mampan bagi pelbagai industri global. Isu-isu yang akan dibincangkan adalah untuk mengurangkan "penduduk dunia 70% yang hidup di bandar pada tahun 2050, pencemaran sungai, bekerjasama untuk menamatkan sisa plastik, memandu ke arah udara bersih, mengurangkan pelepasan gas rumah hijau dan LED yang lebih cekap".

Pemain utama yang menghadiri acara tahun ini ialah Hanwha Q Cells, JA Solar, Plus Solar, Clenergy, PowerWay Renewable Energy, SM Solar dan Longi Solar. Pavilion yang mesti dilawati tahun ini akan menampilkan Kerajaan Negeri-negeri Malaysia bersama rakan-rakan antarabangsa mereka dari Kesatuan Eropah, Korea dan China.

Pesanan penting dari Menteri MESTECC – Kerajaan Baru akan menumpukan perhatian kepada Tenaga Boleh Baharu kerana kita mahu ciptakan sumber tenaga yang mampu-milik, lestari, terbukti, terjamin dan berjangka-panjang.


31 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page