top of page
  • The Star Online - 27 Mei, 2019

Syarikat Teksi Tempatan Menjangka Melancarkan 100 Teksi Elektrik Menjelang Julai atau Ogos


KUALA LUMPUR: Syarikat teksi tempatan Big Blue Taxi Facilities dijangka menggunakan kumpulan pertama 100 teksi berkuasa elektrik bermula Julai atau Ogos ini, kata pengasas dan penasihatnya, Datuk Shamsubahrin Ismail.

Beliau berkata kenderaan elektrik sepatutnya dilancarkan pada bulan Mei tetapi rangka masa perlu diperluaskan untuk mematuhi beberapa proses sebelum diluluskan oleh pihak berkuasa yang berkenaan.

"Terdapat beberapa faktor teknikal seperti mendapatkan Kelulusan Jenis Kenderaan (VTA), oleh itu kita perlu menyelaraskan antara pereka teksi, pengeluar dan kerajaan dan ini memerlukan masa.

"Kami juga sedang dalam proses menandatangani kontrak dengan syarikat-syarikat tempatan mengenai proses pemasangan teksi berkuasa elektrik, dan jika berjaya, kami menjangkakan pengeluaran pertama kami sebanyak 5,000 unit," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis berbuka puasa dengan pemandu-pemandu teksi Big Blue di sini Ahad (26 Mei).

Pada majlis itu, Shamsubahrin juga memperkenalkan sistem kaunter layan diri Big Blue Taxi untuk membantu penumpang menempah perkhidmatan teksi.

Kaunter akan ditempatkan di tempat awam termasuk hotel, kawasan pelancong, dan Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA).

Sementara itu, Shamsubahrin berkata bekas pengarah Peugeot Citroen India, Shashikant Vaidyanathan akan menggantikannya sebagai ketua pegawai eksekutif Big Blue, berkuatkuasa 1 Jun, tetapi beliau menambah beliau masih akan menjadi penasihat kepada syarikat itu. - Bernama

Baca lebih lanjut di https://www.thestar.com.my/news/nation/2019/05/27/local-taxi-company-expects-to-roll-out-100-electric-taxis-by-july-or -dugust / # wxlD4JGQcdiAWB5y.99


6 views0 comments
bottom of page