top of page
  • engadget.com

Politik Mencorakkan Bagaimana Kita Memandu


Presiden Trump memilih untuk Amerika mengundur-diri daripada “perjanjian iklim Paris”, dan dia dan rakan Republikan yang mengendalikan Kongres telah memilih arang batu dan minyak daripada tenaga bersih meskipun terdapat kebimbangan yang semakin meningkat dalam komuniti saintifik bahawa tahap CO2 di atmosfera sedang mencapai titik berbahaya.

Negara lain dunia, bagaimanapun, telah bergerak ke hadapan. Perancis, memulakan inisiatif "Jadikan Planet Kita Hebat Semula" sebagai inisiatif berlawanan dengan Trump. Negara itu dan UK juga akan mengharamkan kereta yang menggunakan bahan-api fosil sepenuhnya pada tahun 2040. Walaupun itu masih jauh, tetapi di bandaraya Paris kenderaan gas dan diesel akan dilarang lebih awal, iaitu 2030.

Di tempat lain, China memasang jumlah rekod projek kincir angin dan tenaga solar pada tahun 2017 untuk membendung isu-isu asapnya sendiri, dan mempunyai rancangan yang lebih besar untuk tahun 2018 dan seterusnya. Negara itu mahu 20 peratus kuasa dari solar atau angin menjelang 2030, dan untuk melabur sekitar $ 560 bilion menjelang 2020, mewujudkan 13 juta pekerjaan dalam proses itu. Memandangkan China kini menjadi pencemar terbesar di dunia, ini bukan sahaja dapat mengurangkan tahap CO2 global, tetapi menjadikan teknologi hijau lebih murah di seluruh dunia.

Tindakan kerajaan Cina ini bukan sekadar kejutan - mereka sudah mempunyai kesan yang berpotensi terhadap kehidupan anda. Banyak jenama kereta besar, termasuk Mercedes, Honda, GM dan Volkswagen, menjual kereta di seluruh dunia, dan banyak negara memaksa pengeluar menghasilkan kenderaan yang lebih cekap. Itu akan memberi impak besar kepada bagaimana kenderaan dibina dan dijual di Amerika Syarikat, tanpa mengira siapa yang berkuasa.

Pada tahun 2018, anda akan mempunyai lebih banyak pilihan berbanding sebelum ini untuk pengangkutan hijau kerana lebih banyak pilihan plug-in-hybrid dan EV juga menjadi pilihan utama. Sedangkan sebelum ini Tesla adalah satu-satunya syarikat utama dalam pengangkutan elektrik jarak jauh (lebih daripada 150 batu) kini, anda boleh memilih Chevy Bolt, Nissan Leaf atau, jika anda berada di Eropah, Renault Zoe. Tahun ini akan ada lebih banyak pilihan seperti kereta VW e-Golf dan Jaguar i-Pace.

Jaguar i-Pace


6 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page