top of page
  • Nasir Saharum

PLASTIK - DALAM LAUT?


PLASTIK DI LAUT?

Pada awal tahun 80an, saya ke Amerika untuk melanjutkan pelajaran. Bila saya ke supermarket, diberinya bag kertas untuk membawa barang2 yang dibeli. Begitu juga jika ke restoran fast-food seperti Pizza Hut atau MacDonald. Tiada bag plastic digunakan disana. Saya pun hairan dengan budaya ini; bukankah menggunakan beg plastic lebih senang? Pada tahun 90an, saya ke Paris. Di supermarket, bila minta beg plastic dia suruh bayar. Fikir saya apalah orang Perancis ni? Beg plastic tu berapa sen je satu, kita dah beli kat kedai dia bagi free ajelah… Dan saya lihat orang2 disana masing2 membawa beg sendiri untuk membawa barangan yang dibeli. Hanya pada tahun 2000an baru saya faham kenapa? Sekarang di Malaysia, hari Sabtu tiada beg plastik percuma diberi. Bagi saya ini tidak memadai. Perlu dikuatkuasakan hari2 tiada beg plastik. Jika kita tau kesan penggunaan plastik ini baru kita akan sedar betapa kita perlu menghadkan penggunaannya.

Ada orang buangkan plastic ke tanah. Ia akan di tiup angin atau dibawa air hujan ke dalam parit. Seterusnya ia akan ke sungai dan akhirnya memasuki laut. Ini adalah satu perkara yang kita tidak terfikir. Tahukah anda, setiap tahun sebanyak 8 juta tan plastic memasuki laut? Ia dimakan oleh ikan dan burung laut yang mengakibatkan kejadian buruk. Ada ikan dan burung yang mati disebabkan memakan plastik.

KESAN TERHADAP MANUSIA

Apabila memasuki lautan, sampah plastik menjejaskan keselamatan pengangkutan laut, perikanan, pelancongan dan rekreasi. Apabila terkena matahari ia pecah menjadi kepingan kecil, plastik menarik bahan kimia toksik yang dikeluarkan selama beberapa dekad dari industri dan pertanian, kepekatannya meningkat ketika mereka bergerak menaiki rantaian makanan. (ikan kecil memakan plastik, ikan besar memakan ikan kecil, manusia memakan ikan)

Pendedahan kepada bahan kimia ini telah dipercayai menyumbang kepada beberapa jenis kanser, dan ketidaksuburan, serta gangguan imun, metabolik, kognitif dan tingkah laku. Kemasukan kepingan plastik ke rantaian makanan kita adalah amat membimbangkan terhadap kesihatan manusia.

Oleh itu fikir-fikirkan lah sebelum membuang plastik merata-rata. Yang lebih elok ialah elakkan penggunaan plastik sama sekali. Didiklah anak-anak kita tentang bahayanya plastik.

Rujukan: www.plasticoceans.org


33 views0 comments
bottom of page