top of page
  • www.nature.com

Di Mana Teknologi Suria Fleksibel Dapat diGunakan


Panel solar hari ini biasanya bahan silikon yang tegar diletakkan di atas rumah kediaman dan ladang solar utiliti yang besar.

Tetapi peluang untuk fotovoltaik filem nipis yang fleksibel, dan ringan, memainkan peranan pada masa depan penjanaan tenaga, menurut penyelidikan baru dari Makmal Tenaga Diperbaharui Jabatan Tenaga Nasional (U.S. Department of Energy’s National Renewable Energy Laboratory (NREL)).

Teknologi solar nipis seperti cadmium telluride (CdTe) dan tembaga indium gallium selenide (CIGS), bersama-sama dengan perovskit, boleh menjadi ideal bagi menjana elektrik untuk pesawat tanpa pemandu, pengecas mudah alih dan fasad bangunan.

NREL mengenalpasti tiga pasaran bernilai tinggi di mana panel solar filem nipis yang fleksibel boleh menjadi alternatif kepada teknologi semasa.

• Aeroangkasa dan drone: Satelit boleh dilengkapi dengan panel solar fleksibel untuk membantu mengimbangi kos pelancaran yang tinggi. Selain itu, dron boleh diterbangkan lebih tinggi untuk jangka masa yang lama dengan panel solar yang mengecas drone semasa dalam penerbangan. Aplikasi ini biasanya terhad dalam ruang dan berat, menjadikannya sesuai untuk panel solar filem nipis.

• Pengecasan mudah alih: Pengecasan mudah alih telah menggunakan teknologi PV untuk perkhemahan, perkhidmatan kecemasan dan sebagai alternatif kepada pengecasan peranti bersambung grid. Menggunakan panel solar fleksibel pada pengecas mudah alih boleh membuka pasaran kepada berjuta-juta unit baru untuk tentera, pekerja bantuan bencana dan di mana-mana saja tempat yang tiada bekalan elektrik.

• Pengangkutan darat: Mengintegrasikan PV ke kenderaan elektrik akan bersaing dengan tenaga elektrik yang datang dari grid, tetapi ia juga boleh meningkatkan jarak memandu. Panel-panel kecil ini perlu cukup fleksibel untuk menyesuaikan dengan kontur kereta.

NREL berkata had berat minima untuk peranti PV ringan adalah antara 300 dan 500 g/m2. Berat tambahan akan mengurangkan kebolehpercayaan, ketahanan dan keselamatan. Modul yang ringan dan fleksibel boleh menghasilkan lebih daripada satu kilowatt elektrik pada sesuatu yang beratnya hanya beberapa kilogram, berbeza dengan modul konvensional yang mungkin memerlukan 70 hingga 100 kg untuk menjana kuasa yang sama.


5 views0 comments
bottom of page