top of page
  • www.smartcitiesdive.com

Shenzhen, China Mempunyai Hampir Semua Teksi Elektrik


Bandar Shenzhen, China mengumumkan hampir 95% teksi teksi di bandar itu menggunakan bateri elektrik, menurut satu laporan di TechCrunch, memetik laman web Suruhanjaya Pengangkutan Negara, lebih daripada 21,000 teksi di bandar ini berkuasa bateri, dengan 1,350 lagi menunggu untuk ditukar.

Shenzhen, yang menjadi tuan rumah bagi syarikat kereta elektrik BYD, adalah salah satu daripada 13 bandar perintis kenderaan China dan telah mempromosikan kereta elektrik sejak tahun 2010. Bandar ini juga menawarkan rangkaian bas elektrik.

Penggunaan teksi berkuasa bateri dianggarkan mengurangkan 856,000 tan metrik pelepasan karbon setiap tahun.

Penukaran rangkaian teksi adalah hasil usaha penuh dari kerajaan China untuk meletakkan lebih banyak kereta elektrik di jalan-jalan di Bandar-bandar untuk mengurangkan pencemaran udara. Kempen itu juga mempunyai manfaat membantu syarikat-syarikat bateri domestik seperti BYD, yang telah mula berkembang ke luar negara untuk menyokong bas elektrik dan kereta di United Kingdom.

Menggantikan keseluruhan sektor pengangkutan bandar dengan kereta elektrik bersih adalah satu tugas yang berat, tetapi kerajaan telah mensasarkan syarikat-syarikat teksi dan kereta-kereta kerajaan sebagai titik permulaan. Bandar raya termasuk Columbus, Ohio dan New York telah membeli kereta EV untuk mengintegrasikan rangkaian teksi sedia ada. Sebuah rangkaian teksi elektrik boleh memudahkan penyebaran kerana teksi boleh digecas semalaman, dari lokasi pusat, dan boleh membantu menyokong pemasangan pengecas lain di seluruh bandar.

Walau bagaimanapun, sesetengah bandar telah menemui tentangan daripada para pemandu. Di Washington, DC, contohnya, pemandu-pemandu teksi telah mengadu Nissan Leaf dalam rangkaian teksi mereka mengambil masa terlalu lama untuk mengecas dan kadang-kadang memerlukan lencongan yang jauh untuk mencari tempat pengecas yang boleh diakses secara umum. Bandar ini menawarkan satu siri geran untuk mengimbangi kos membeli kenderaan elektrik, tetapi pemandu berkata mereka akhirnya kehilangan pendapatan kerana kesulitan mengecas. Pepco, syarikat utiliti elektrik di Bandar itu, mengumumkan rancangan untuk membina lebih banyak tempat pengecas.


18 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page