top of page
  • The Star Online - Isnin, 14 Jan, 2019

Tingkatkan Unit Patrol Berbasikal


Basikal baru dibantu pedal elektrik telah ditambah kepada unit peronda berbasikal Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) (URB) untuk menguatkuasakan undang-undang lalu lintas di sekitar George Town.

Basikal elektrik yang dilengkapi dengan sistem penggantungan lanjutan dan transmisi gear Shimano telah dilancarkan pada majlis pelancaran berhampiran Dewan Bandaraya pada hari Khamis.

Ketua Pegawai Eksekutif Voltron Tan You Soon berkata semua basikal elektrik dilengkapi dengan sistem pengesanan GPS dan kamera aksi yang dipasang pada topi keledar.

"Ini menjadikan mudah bagi majlis untuk mengesan lokasi penunggang dan kamera aksi membolehkan penunggang mencatat apa yang berlaku semasa perjalanan mereka," katanya selepas pelancaran itu.

Menurut Tan, Voltron kini merupakan satu-satunya syarikat di Malaysia yang menghasilkan basikal dibantu pedal elektrik yang diluluskan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk kegunaan di jalan raya.

"Basikal elektrik kami mudah dikendali dengan ciri pedal membantu, penunggang boleh melakukan perjalanan dengan kelajuan sehingga 25km sejam.

"Dengan bantuan kuasa, penunggang dapat memilih jika mereka lebih suka 20%, 40% atau bahkan 80% daripada bantuan mengikut keutamaan mereka," katanya.

Datuk Bandar MBPP Datuk Yew Tung Seang berkata 10 unit yang bernilai kira-kira RM54,000 akan ditambah kepada 20 unit sedia ada yang kini digunakan oleh unit rondaan berbasikal majlis itu.

"Pada masa ini, basikal ini akan digunakan untuk menjalankan penguatkuasaan trafik di sekitar George Town.

"Sekiranya kita dapat, pada masa akan datang, kami berharap dapat menambahkan lebih banyak unit basikal dan mengembangkan rondaan ke lebih banyak kawasan di George Town," katanya.

Yew berkata langkah itu sejajar dengan menjadikan Pulau Pinang sebagai bandar pintar dan hijau.

"Polis Diraja Malaysia akan memperolehi 20 unit yang sama dengan basikal dibantu pedal elektrik tidak lama lagi.

"Oleh itu, kita boleh bekerja rapat," katanya.


20 views0 comments
bottom of page